Proteus text script mode nedir
Proteus Design Suite program eğitimi
Proteus Design Suite program training
3.14. BUS (ÇOKLU YOL) KULLANMAK
Şu ana kadar yaptığımız örneklerde, elemanlar arası pinden pine bağlantı yapılmıştır. Bilindiği gibi, bir entegre veya entegre grubunu diğer bir entegre grubuyla bağlarken, tek iletkenden oluşan “bus” tercih edilir. Bu tür çoklu yol kullanmanın en önemli sebebi ise devremizin çok karışık bir hale gelmesini önlemek ve hata ayıklamasını kolaylaştırmaktır. Schematic Capture (ISIS) ortamı, bu tür bus’ların çizilmesine olanak tanır. Aynı zamanda bus kullanılarak çizilen devreleri de aynı şekilde simüle edebilirsiniz. Şimdi bus kullanılarak bir devre nasıl çizilir ve simüle edilir adım adım uygulayarak görelim.
Kütüphaneden “4017, CLOCK, LED-RED ve RES” elemanlarını kullanıcı eleman kutusuna alınız.
Şekil 3.24’de gösterildiği gibi, elemanları tasarım alanına yerleştiriniz.
Main Modes (Ana Mod) araç çubuğunda bulunan
(Buses Mode) düğmesine basınız.
Şekil 3.25’de gösterildiği gibi, tasarım alanında bus oluşturunuz.
Eleman pinlerinin bus ile bağlantısının yapılması işlemi aynen iki pinin birbirine bağlantısı gibidir. (Fare göstergesini elemanın pini üzerine götürünüz, fare göstergesi ucunda şekli oluşunca farenin sol tuşuna basıp bırakınız. Fare göstergesini bus üzerinde bağlantı yapacağınız yere götürünüz ve yine fare göstergesi ucunda şekli oluşunca sol tuşuna basıp bırakınız.)
Bus ile bağlantısı yapılacak olan bütün pinlerin bağlantısını şekil 3.26’da görüldüğü gibi yapınız. Şekilde ayrıca 4017 elemanının 3 no’lu pininin bus ile bağlantısının olduğu hatta Q0 isminin verildiği görülmektedir. Yine bu hattın karşısında bulunan direnç ile bus arasında kalan hattın da isminin Q0 olarak adlandırıldığı görülmektedir.
Bu isim verme işlemi de şöyle yapılmaktadır: Main Modes (Ana Mod) araç çubuğunda bulunan
(Wire Label Mode) düğmesine basınız. Daha sonra bus ile pin arasında kalan hattın üzerine
fare göstergesini götürünüz ve fare göstergesinin ucunda X şekli oluşunca sol tıklayınız (ya da fare göstergesi ile hattın üzerine gelip sağ butona basınız ve karşınıza gelen menüden, “Place Wire Label” seçeneğini seçiniz). Karşınıza gelen (şekil 3.27) pencerede, “String” kutusuna hattın ismini yazarak, pozisyonunu ayarlayıp “OK” butonuna basınız.
Şekil 3.26’daki devrede 4017 komponentinin 3 no’lu pini ile R1 direncinin, bus’a bağlı hat isimlerinin Q0 olmasının sebebi; bus (çoklu yol) aracılığı ile Q0‘dan Q0‘a bağlantı olduğunun (yani 4017’nin 3 no’lu pini ile en üstteki direnç arasında bağlantı vardır) ISIS ortamına bildirilmesidir. Bu isimlendirme bizim devremizde sıralı olarak verilmesine rağmen, sıralı olmak zorunda değildir. İsimlendirmeyi istediğiniz gibi yapmakta serbestsiniz.Şekil 3.26'da devremizin bitmiş ve çalışan hali görülmektedir. Simülasyona başlamadan önce devrenizi kontrol ediniz ve hiç bir bağlantıyı unutmadığınızdan emin olunuz. Ayrıca düzenleme moduna geçiniz ve “CLOCK” elemanının frekansını 5 Hz. Ve dirençlerin değerini de 220 olarak değiştiriniz.
Düzenleme modundan çıkınız ve simülasyonu başlatınız. Şayet devrenizin çalışmasında bir problem varsa işlem basamaklarını tekrar kontrol ediniz.
3.15. BAĞLANTI TERMİNALİ KULLANMAK
Bağlantı terminalleri; çok büyük veya karmaşık devrelerde elemanlar arası bağlantının zor olduğu durumlarda kullanılır. Fakat bizim bu uygulamamızda, devre büyük veya karmaşık olmamasına karşın, bağlantı terminali kullanacağız, Amacımız bu terminalin nasıl kullanıldığını öğrenmektir.
Kolaylık olması bakımından bir önceki konunun anlatımı sırasında yaptığımız 10 led’li yürüyen ışık devresini bu uygulamada da kullanacağız. “4017” elemanı ile ön direnç (üzerinden LED) arası bağlantıları, bağlantı terminali kullanarak yapacağız.
Kütüphaneden “4017, CLOCK, LED-RED ve RES” elemanlarını kullanıcı eleman kutusuna alınız.Şekil 3.24’de gösterildiği gibi, elemanları tasarım alanına yerleştiriniz.
Gadgets (aygıtlar) araç çubuğu üzerinde bulunan
(Terminals Mode) araç düğmesine basınız ve kullanıcı malzeme kutusuna gelen (şekil 3.28)
terminal bağlantılarından “DEFAULT” ‘u seçiniz.
Terminal uçlarını şekil 3.29’da gösterildiği gibi yönlerini ve yerlerini ayarlayarak tasarım alanına yerleştiriniz ve bağlantılarını yapınız.
Şekil 3.29: Bağlantı terminalinin kullanılmas////////Şekil 3.30: Terminalin isimlendirilmesi
Bağlantı uçlarına isim vermemiz gerekiyor. Terminallerin üzerine fare göstergesini götürüp iki kere ardı ardına sol butona basınız, karşınıza gelen şekil 3.30’da verilen pencerede “String” kutusuna terminal bağlantısına vermek istediğiniz ismi yazınız.
Birbirine bağlanılması düşünülen her iki terminalin de ismi aynı olmalıdır. Ancak bu şekilde bağlantı terminali oluşturulabilmektedir.
Bir önceki konuda anlatıldığı gibi, devrenin geri kalan kısmının bağlantılarını yapınız. Play (►) düğmesine basınız ve simülasyonu başlatınız.
3.16. TASARIM ALANINA TEXT (METİN) EKLEMEK
Bir devre şeması oluşturulduğunda, bu şemaya ait bir takım bilgilerin (devrenin özellikleri, devreyi çizen kişinin adı gibi) şema üzerinde bulunması gerekebilir. Bu nedenle tasarım alanına text (metin) eklenmesinin ve bu metinin özelliklerinin istenildiği gibi ayarlanması gerekmektedir. Bu durumda aşağıda anlatılanları yapmanız yeterli olacaktır:
Tasarım alanına devrenizi oluşturunuz. (daha önce oluşturmuş olduğumuz 10 led’li yürüyen ışık devresini kullanabiliriz.) “Ana modlar” araç çubuğu üzerinde bulunan
(Text Script Mode) düğmesine basınız ve aktif hale getiriniz. Fare göstergesini tasarım alanı üzerinde, metin eklemek istediğiniz yere götürünüz ve sol butona basınız.
Karşınıza gelen şekil 3.31-a’da verilen pencereyi kullanarak yazmak istediğiniz metni giriniz ve daha sonra aynı pencerede, “Style” düğmesine basınız, şekil 3.31-b’de gösterilen özellikleri belirleyiniz.
Şekil 3.31-(a): Text ifadesi oluşturma
Şekil 3.31-(b): Text ifadesi düzenleme
“OK” düğmesine basarak bu pencereyi kapatınız.
Şekil 3.32: Tasarım alanına text (yazı) eklenmesi
Tasarım alanınıza metninizin sizin belirlediğiniz özelliklere göre yerleştiğini görünüz. Yazılan metinlerin taşınması, silinmesi, kopyalanması aynı elemanlarda olduğu gibidir.
Proteus Design Suite program training

3.14. BUS (ÇOKLU YOL) KULLANMAK
Şu ana kadar yaptığımız örneklerde, elemanlar arası pinden pine bağlantı yapılmıştır. Bilindiği gibi, bir entegre veya entegre grubunu diğer bir entegre grubuyla bağlarken, tek iletkenden oluşan “bus” tercih edilir. Bu tür çoklu yol kullanmanın en önemli sebebi ise devremizin çok karışık bir hale gelmesini önlemek ve hata ayıklamasını kolaylaştırmaktır. Schematic Capture (ISIS) ortamı, bu tür bus’ların çizilmesine olanak tanır. Aynı zamanda bus kullanılarak çizilen devreleri de aynı şekilde simüle edebilirsiniz. Şimdi bus kullanılarak bir devre nasıl çizilir ve simüle edilir adım adım uygulayarak görelim.
Kütüphaneden “4017, CLOCK, LED-RED ve RES” elemanlarını kullanıcı eleman kutusuna alınız.
Şekil 3.24’de gösterildiği gibi, elemanları tasarım alanına yerleştiriniz.
![]() |
Şekil 3.24: Elemanların tasarım alanına yerleştirilmesi
Main Modes (Ana Mod) araç çubuğunda bulunan

Şekil 3.25’de gösterildiği gibi, tasarım alanında bus oluşturunuz.
Şekil 3.25: Bus oluşturulması
Eleman pinlerinin bus ile bağlantısının yapılması işlemi aynen iki pinin birbirine bağlantısı gibidir. (Fare göstergesini elemanın pini üzerine götürünüz, fare göstergesi ucunda şekli oluşunca farenin sol tuşuna basıp bırakınız. Fare göstergesini bus üzerinde bağlantı yapacağınız yere götürünüz ve yine fare göstergesi ucunda şekli oluşunca sol tuşuna basıp bırakınız.)
Şekil 3.26: Bus kullanılarak yapılmış 10 LED’li yürüyen ışık devresi
Bus ile bağlantısı yapılacak olan bütün pinlerin bağlantısını şekil 3.26’da görüldüğü gibi yapınız. Şekilde ayrıca 4017 elemanının 3 no’lu pininin bus ile bağlantısının olduğu hatta Q0 isminin verildiği görülmektedir. Yine bu hattın karşısında bulunan direnç ile bus arasında kalan hattın da isminin Q0 olarak adlandırıldığı görülmektedir.
Bu isim verme işlemi de şöyle yapılmaktadır: Main Modes (Ana Mod) araç çubuğunda bulunan

fare göstergesini götürünüz ve fare göstergesinin ucunda X şekli oluşunca sol tıklayınız (ya da fare göstergesi ile hattın üzerine gelip sağ butona basınız ve karşınıza gelen menüden, “Place Wire Label” seçeneğini seçiniz). Karşınıza gelen (şekil 3.27) pencerede, “String” kutusuna hattın ismini yazarak, pozisyonunu ayarlayıp “OK” butonuna basınız.
Şekil 3.27: Bus ile pin arasında kalan hattın isimlendirilmesi
Şekil 3.26’daki devrede 4017 komponentinin 3 no’lu pini ile R1 direncinin, bus’a bağlı hat isimlerinin Q0 olmasının sebebi; bus (çoklu yol) aracılığı ile Q0‘dan Q0‘a bağlantı olduğunun (yani 4017’nin 3 no’lu pini ile en üstteki direnç arasında bağlantı vardır) ISIS ortamına bildirilmesidir. Bu isimlendirme bizim devremizde sıralı olarak verilmesine rağmen, sıralı olmak zorunda değildir. İsimlendirmeyi istediğiniz gibi yapmakta serbestsiniz.Şekil 3.26'da devremizin bitmiş ve çalışan hali görülmektedir. Simülasyona başlamadan önce devrenizi kontrol ediniz ve hiç bir bağlantıyı unutmadığınızdan emin olunuz. Ayrıca düzenleme moduna geçiniz ve “CLOCK” elemanının frekansını 5 Hz. Ve dirençlerin değerini de 220 olarak değiştiriniz.
Düzenleme modundan çıkınız ve simülasyonu başlatınız. Şayet devrenizin çalışmasında bir problem varsa işlem basamaklarını tekrar kontrol ediniz.
3.15. BAĞLANTI TERMİNALİ KULLANMAK
Bağlantı terminalleri; çok büyük veya karmaşık devrelerde elemanlar arası bağlantının zor olduğu durumlarda kullanılır. Fakat bizim bu uygulamamızda, devre büyük veya karmaşık olmamasına karşın, bağlantı terminali kullanacağız, Amacımız bu terminalin nasıl kullanıldığını öğrenmektir.
Kolaylık olması bakımından bir önceki konunun anlatımı sırasında yaptığımız 10 led’li yürüyen ışık devresini bu uygulamada da kullanacağız. “4017” elemanı ile ön direnç (üzerinden LED) arası bağlantıları, bağlantı terminali kullanarak yapacağız.
Şekil 3.28: Terminaller
Kütüphaneden “4017, CLOCK, LED-RED ve RES” elemanlarını kullanıcı eleman kutusuna alınız.Şekil 3.24’de gösterildiği gibi, elemanları tasarım alanına yerleştiriniz.
Gadgets (aygıtlar) araç çubuğu üzerinde bulunan
(Terminals Mode) araç düğmesine basınız ve kullanıcı malzeme kutusuna gelen (şekil 3.28)
terminal bağlantılarından “DEFAULT” ‘u seçiniz.
Terminal uçlarını şekil 3.29’da gösterildiği gibi yönlerini ve yerlerini ayarlayarak tasarım alanına yerleştiriniz ve bağlantılarını yapınız.
Şekil 3.29: Bağlantı terminalinin kullanılmas////////Şekil 3.30: Terminalin isimlendirilmesi
Bağlantı uçlarına isim vermemiz gerekiyor. Terminallerin üzerine fare göstergesini götürüp iki kere ardı ardına sol butona basınız, karşınıza gelen şekil 3.30’da verilen pencerede “String” kutusuna terminal bağlantısına vermek istediğiniz ismi yazınız.
Birbirine bağlanılması düşünülen her iki terminalin de ismi aynı olmalıdır. Ancak bu şekilde bağlantı terminali oluşturulabilmektedir.
Bir önceki konuda anlatıldığı gibi, devrenin geri kalan kısmının bağlantılarını yapınız. Play (►) düğmesine basınız ve simülasyonu başlatınız.
3.16. TASARIM ALANINA TEXT (METİN) EKLEMEK
Bir devre şeması oluşturulduğunda, bu şemaya ait bir takım bilgilerin (devrenin özellikleri, devreyi çizen kişinin adı gibi) şema üzerinde bulunması gerekebilir. Bu nedenle tasarım alanına text (metin) eklenmesinin ve bu metinin özelliklerinin istenildiği gibi ayarlanması gerekmektedir. Bu durumda aşağıda anlatılanları yapmanız yeterli olacaktır:
Tasarım alanına devrenizi oluşturunuz. (daha önce oluşturmuş olduğumuz 10 led’li yürüyen ışık devresini kullanabiliriz.) “Ana modlar” araç çubuğu üzerinde bulunan
(Text Script Mode) düğmesine basınız ve aktif hale getiriniz. Fare göstergesini tasarım alanı üzerinde, metin eklemek istediğiniz yere götürünüz ve sol butona basınız.
Karşınıza gelen şekil 3.31-a’da verilen pencereyi kullanarak yazmak istediğiniz metni giriniz ve daha sonra aynı pencerede, “Style” düğmesine basınız, şekil 3.31-b’de gösterilen özellikleri belirleyiniz.
Şekil 3.31-(a): Text ifadesi oluşturma
Şekil 3.31-(b): Text ifadesi düzenleme
“OK” düğmesine basarak bu pencereyi kapatınız.
Şekil 3.32: Tasarım alanına text (yazı) eklenmesi
Tasarım alanınıza metninizin sizin belirlediğiniz özelliklere göre yerleştiğini görünüz. Yazılan metinlerin taşınması, silinmesi, kopyalanması aynı elemanlarda olduğu gibidir.
No comments