Breaking News

proteus template nedir

Proteus Design Suite  program eğitimi

Proteus Design Suite program training 





2.3.8. “Library” Menüsü

Library, kelime anlamı olarak kütüphane demektir. Adından da anlaşılacağı gibi bu menü, kütüphane ile ilgili işlemleri yapmamızı sağlar. Eleman çağırma, eleman oluşturma, kütüphaneyi düzenleme, vb. gibi işlemleri kapsar. Şekil 2.38’de bu menünün alt seçenekleri görülmektedir.

Şekil 2.38: “Library” menüsü 

 Şekil 2.39: Kütüphaneden eleman çağırma(Pick Devices/Pick-Parts)


Pick parts from libraries: Kütüphanede bulunan mevcut eleman kılıflarını seçilen özellikler çerçevesinde ismi ile çağırarak, seçilen kılıfın malzeme kutusuna alınmasını veya malzeme kutusunda aynı isme sahip bir kılıf mevcutsa seçilen eleman kılıfının bununla yer değiştirmesini sağlar. (Kısaca; kütüphaneden malzeme çağırır.) Kısayol tuşu “P” harfidir. Bu seçenek çalıştırıldığında karşımıza şekil 2.39’de gösterilen iletişim penceresi gelmektedir.

Şekil 2.39’da verilen pencerede, “Keywords” yazan kutu içerisine, eleman kutusuna çağrılacak olan elemanın ismi yazılır (elemanın ismi yazılmaya başlar başlamaz); sağ taraftaki “Results” penceresi içerisinde kaç adet o isimli eleman varsa listelenir. “Match Whole Words” seçeneği onaylanırsa; yalnızca “Keywords” kutusuna yazılan ifade, yani eleman tam ismi ile aranır ve listelenir. Arama sonuçlarının listelendiği “Results” bölümünden, istenilen elemanın üzerine çift tıklanarak veya “OK” düğmesine basılarak “Eleman Kutusu” ‘na alınır.
Bu pencereyi daha ayrıntılı inceleyecek olursak:
Keywords: Çağrılacak elemanın ismi yazılır.
Match Whole Words: “Keywords” kutusuna yazılan yazı, elemanın tam ismi mi, yoksa bu harflerle mi başlıyor tercihi yapılır. Onaylandığında, eleman tam ismi ile aranır ve varsa listelenir.
Category: Aranan elemanın varsa kategorileri listelenir.
Sub-category: Aranan elemanın varsa alt kategorileri listelenir.
Manufacturer: Üretici şirket veya şirketler listelenir.
Results: Bulunan eleman veya elemanlar bu bölümde listelenir.
Device: Bulunan elemanın ismi,
Library: Bulunan elemanın hangi kütüphanede olduğu,
Description: Bulunan elemanın kısa açıklaması verilir.
Schematic Preview: “Results” bölümünde listelenen elemanlardan birisi seçildiğinde, şematik sembolü görüntülenir.
PCB Preview: “Results” bölümünde listelenen elemanlardan birisi seçildiğinde, (varsa) PCB sembolü görüntülenir.
Make Device: Kütüphaneye yeni eleman oluşturup eklemek için kullanılır.
Make Symbol: Yeni sembol oluşturulmasını sağlar.
Packaging Tool: Kütüphaneye eklemek için oluşturulan yeni eleman, paketlenerek kütüphaneye alınır.
Decompose: Kütüphanede varolan bir elemanı tasarım alanına çağırdıktan sonra, ayrıştırmak (text, box, pin, pin number, vb. gibi) için kullanılır (yani, seçilen elemanın bileşenlerine ayrılmasını sağlar). Elemanı bileşenlerine ayırmanın nedeni; bu elemandan faydalanarak yeni bir eleman yapmayı ya da bu elemana yeni özellikler kazandırmayı sağlamaktır. Bu seçeneği kullanabilmek için; önce tasarım alanına eleman çağrılır. Daha sonra fare göstergesi üzerine getirilip sağ tıklanarak eleman seçilir ve kırmızı renk alması sağlanır. Bu işlemlerden sonra “Decompose” seçeneği çalıştırılırsa eleman ayrıştırılmış olur.
Compile To Library: Oluşturulan yeni eleman kütüphaneye derlenir.
Place Library: Herhangi bir kütüphane dosyası seçilerek, bu kütüphane içerisinde bulunan elemanlar “DEVICES” elemanlar kutusuna alınır. Tasarım alanında ise seçilen bu kütüphanedeki tüm elemanlar görüntülenir.
Verify Packagings: Kütüphaneye paket olarak yerleştirilen elemanların doğru olarak yerleştirildiği test edilir. Yani, seçilen elemanlarla ilgili kılıf bilgilerini doğrular. Eğer eleman kılıfı ile ilgili bir hata yoksa bunu belirten bir mesaj ekrana gelecektir.

Şekil 2.40 : “Library Manager" sekmesi

Library Manager: Kütüphane ile ilgili her türlü işlem(yeni kütüphane oluşturma, düzenleme, silme, kütüphaneler arası eleman aktarımı, vb. gibi) bu seçenek aracılığıyla yapılır. Bu seçenek çalıştırıldığında karşımıza şekil 2.40’da gösterilen sekme gelmektedir.

2.3.9. “Template” Menüsü

 Şekil 2.41 : “Template” menüsü

Bu menü, tasarım alanının ve tasarım alanında bulunan her şeyin (ızgaranın, yolların, grafiklerin, şasenin, kutuların, textlerin, vb. gibi) rengini, yazıların yazı tipi ile büyüklüğünü, yolların kalınlığını vb. gibi işlemleri yapar. Bu menünün alt seçenekleri şekil 2.41’de gösterilmektedir.
Goto Master Sheet : “Master” , ana tasarım alanına geçmek ve düzenleme yapmak için kullanılır.

    Şekil 2.42 : “Edit Design Defaults” penceresi    

Goto Master Sheet : “Master” , ana tasarım alanına geçmek ve düzenleme yapmak için kullanılır.
Set Design Colours: Tasarıma ilişkin renk ve font şablonlarının ayarlarının yapılmasını sağlar. Yani bu seçenek, dizayn (tasarım) alanının rengini ve animasyon (simülasyon) sırasında oluşan sinyal renklerini ayarlamak için kullanılır. Bu seçenek çalıştırıldığında şekil 2.42’de gösterilen pencere karşımıza gelir: Bu pencere ayrıntılı olarak incelenecek olursa;
“Colours” grubunda;
Paper Colour: Tasarım alanı rengi ayarlanır.
Grid Colour: Izgara rengi ayarlanır.
Work Area Box Colour: Tasarım alanı ön görünüş kısmında, çalışma alanı kutusunun rengi ayarlanır.
World Box Colour: Tasarım alanını çevreleyen çizginin rengi ayarlanır.
Highlight Colour: Tasarım alanında bulunan devrede seçilen (fare sağ tuşu ile) komponentin alacağı rengi ayarlar.
Drag Colour: Tasarım alanında bulunan devrede bir komponent sürüklenirken alacağı rengi ayarlar.
“Animation” grubunda (Bu ayarlar devrenin simülasyonu esnasında görülebilir);
Positive Colour: Pozitif potansiyele sahip olan yolların rengi ayarlanır.
Ground Colour: GND (şase) potansiyeline sahip yolların rengi ayarlanır.
Negative Colour: Negatif potansiyele sahip olan yolların rengi ayarlanır.
Logic 1 Colour: Logic 1 seviyesi rengi ayarlanır.
Logic 0 Colour: Logic 0 seviyesi rengi ayarlanır.
Logic’?’ Colour: Devamlı değişen logic seviye rengi ayarlanır.
“Hidden Objects” grubunda;
Show hidden text: Onaylanırsa, gösterilemeyen (gizli) yazıları gösterir.
Show hidden pins: Onaylanırsa, gösterilemeyen (gizli) pinleri gösterir.
 ‘Hidden’ Colour: Gösterilmeyen yazı ve pin rengi ayarlanır.
“Font Face for Default Font” grubunda; tasarım alanında bulunan yazıların (sembol, değer, vb. gibi) yazı tipi seçilir.

Set Graph & Trace Colours: Bu seçenek grafik ile ilgili renk ayarlarını yapmak için kullanılır. Bu seçenek çalıştırıldığında şekil 2.43’deki pencere karşımıza gelir.

 Şekil 2.43: “Graph Colour Configuration” penceresi

“General Appearance” grubunda;
Graph Outline: Grafik kenar çizgi ve bölme çizgisi renkleri ayarlanır.
Background: Grafik arka plan rengi ayarlanır.
Graph Title: Grafik başlık rengi ayarlanır.
Graph Text: Grafik yazı renkleri ayarlanır.
“Analogue Traces” grubunda; analog sinyal renkleri ayarlanır.
“Digital Traces” grubunda; dijital sinyal renkleri ayarlanır.

 Şekil 2.44 : “Edit Global Graphics Styles” penceresi  

Set Graphics Styles: 2D grafiklere ilişkin biçim ve renk ayarlarının yapılmasını sağlar. Yani, global (analiz grafikleri haricindeki diğer grafikler; yeni oluşturulacak eleman, pin, port, sub-circuit kutusu, vb. gibi) grafik stillerini ayarlamak için kullanılır. Bu seçenek çalıştırıldığında, şekil 2.44’deki pencere karşımıza gelir.
Bu pencereyi ayrıntılı olarak inceleyecek olursak;
“Style” kısmında; grafiğin stili, yani hangi grafik ayarının yapılacağı belirlenir ve şu grafik stilleri mevcuttur: Component, Pin, Port, Marker, Actuator, Indicator, Vprobe, Iprobe, Tape, Generator,
Terminal, Subcircuit, 2D Graphic, Wire Dot, Wire, Bus Wire ve  kullanıcı tarafından oluşturulan stiller.
“Line Attributes” grubunda;
Width: Çizgi kalınlığı ayarlanır.
Colour: Çizgi rengi ayarlanır.
“Fiil Attributes” grubunda;
Fiil style: Grafiğin içini belirlenen stille doldurur.
Fg. Colour: Grafiğin içini dolduran stilin rengi ayarlanır.
Use Bk. Colour: Arka plan rengi kullanılacağı onaylanır.
Bk. Colour: Arka plan rengi ayarlanır.
“Sample” kısmında; yukarıda yapılan ayarlara göre oluşan grafiğin ön izlemesi gösterilir.
“New” butonu ile kullanıcı kendisi yeni bir grafik stili oluşturabilir.

Set Text Styles: Yazı font, ebat ve renklerine ilişkin ayarların yapılmasını sağlar. Yani, tasarım alanında oluşturulan devrede bulunan elemanların sahip olduğu text (yazıların)’lerin yazı tipini, yüksekliğini, rengini ve efektifini ayarlamak için kullanılır. Bu menü çalıştırıldığında karşımıza şekil 2.45’de gösterilen “Edit Global Text Styles” penceresi gelmektedir.

 Şekil 2.45: “Set Text Styles” penceresi 

“Style” kısmında; ayarı yapılacak (düzenlenecek) olan biçim seçilir.
“Font face” kısmında, yazı tipi seçilir.
“Height” kısmında yazının yüksekliği seçilir.
“Colour” kısmında yazının rengi seçilir.
“Effects” kısmında yazıya çeşitli efektler verilebilir.

 Şekil 2.46:“Set Graphics Text" penceresi


Set 2D Graphics Defaults: 2D grafiklere ilişkin yazıların font, konum ve ebat ayarlarının yapılmasını sağlar. Bu seçenek çalştırıldığında karşımıza şekil 2.46'de verilen düzenleme penceresi gelir ve bu pencere kullanılarak ayarlar yapılır. Bu pencerede;
“Font face” kısmında, yazı tipi seçilir.
“Text Justification” kısmında, grafik üzerinde yatay ve dikeyde bulunan yazıların hizalaması yapılır.
“Effects” kısmında yazıya çeşitli efektler verilebilir.
“Character Sizes” kısmında yazının yükseklik ve genişliği ayarlanır.

Set Junction Dot Style: Bu seçenek, tasarım alanında oluşturduğumuz devrede kullanılan bağlantı noktalarının ayarlarını yapmak için kullanılır. Bu seçenek çalıştırıldığında şekil 2.47’de gösterilen pencere karşımıza gelmektedir

 Şekil 2.47 : “Configure Junction Dots” penceresi

Bu pencerede;
“Size”; Bağlantı noktalarının büyüklüğü ayarlanır.
“Shape” grubunda;
Square: Bağlantı noktalarının şeklini kare olarak ayarlar.
Round: Bağlantı noktalarının şeklini yuvarlak olarak ayarlar.
Diamond: Bağlantı noktalarının şeklini baklava dilimi olarak ayarlar.

Apply Styles From Template:

 Şekil 2.48: “Apply Styles From Template" penceresi

Bu seçenek, Proteus programı ile birlikte yüklenen ISIS ortamı tasarım alanı şablonlarından seçileni çalıştığımız tasarım alanına uygular. Bu seçenek çalıştırıldığında karşımıza gelen (şekil 2.48) pencereden şablon dosyası seçilir ve “Aç” butonuna tıklanırsa, bu şablon ayarları o anda çalışılan dosyaya uygulanır.

Kendimize özel bir şablon hazırladık ise; bu şablon “Template - Save Design as
Template” seçenekleri kullanılarak bir isim altında kaydedilir ve diğer bütün  çalışmalarda “Apply Styles From Template” seçeneği ile çağrılarak kullanılabilir.
Save Design as Template: Schematic Capture (ISIS) ortamında tasarım alanı üzerinde yapmış olduğumuz her türlü düzenleme; grafik stilleri, yazı stilleri, renkler, bağlantı noktaları genişliği, ızgara ayarları, çalışma sayfası genişliği ayarı, vb. gibi ayarlar bu seçenek kullanılarak bir dosyada saklanabilir. Bu seçenek çalıştırıldığında karşımıza (şekil2.48’deki gibi) Windows dosya kaydetme penceresi gelir ve kaydedilen konum olarak; “C:\Program Files\Labcenter Electronics\Proteus 8 Demonstration\Templates” klasörü içerisine bir isim verilerek DTF uzantılı olarak kaydedilir. Daha sonra bu kaydedilen ayarlar, “Template - Apply Styles From Template” seçenekleri çalıştırıldığında yeni bir tasarım alanı oluşturulurken kullanılabilir.

No comments