Breaking News

Proteus show all wire labels nedir

Proteus Design Suite  program eğitimi

Proteus Design Suite program training 

3.9. TASARIM ALANINDAKİ BİR ELEMANI SİLMEK

Bir elemanı silmek için mutlaka seçilmiş olmalıdır. Hatırlayacağınız gibi seçilen bir eleman kırmızı renk almakta idi.
1.Yöntem:Elemanı seçili hale getiriniz.
Klavyeden “Del" tuşuna basınız
2.Yöntem: Elemanı seçili hale getiriniz.
Fare göstergesi eleman üzerinde iken sağ butona basınız ve açılan menüden (şekil 3.14) “Delete Object” seçeneğini seçiniz.
3.Yöntem: Elemanı seçili hale getiriniz.
“Edit Toolbar” araç çubuğu üzerinde bulunan 

(Block Delete) düğmesine basınız.

NOT: Sildiğiniz elemanın diğer elemanlar ile var olan bağlantı yolları da silinecektir. Yanlışlıkla silinen bir elemanı tasarım alanındaki yerine tekrar çağırmak için “Edit - Undo Changes" seçenekleri kullanılır.
(Kısayol tuşu “Ctrl + Z"dir.)

3.10. İLETKEN BAĞLANTILARINI YAPMAK

Schematic Capture (ISIS) ortamında, iki türlü iletken bağlantısı yapmanız mümkündür. İletkenleri manuel (el ile) ya da otomatik olarak bağlayabilirsiniz. Default (varsayım) değer olarak otomatik bağlantı modu aktiftir. El ile çizim ile otomatik çizim arasında bazı farklılıklar vardır. Otomatik çizimde bağlantısını yapacağımız iki pin üzerine gidip sol tıklama yapmanız yeterli olacaktır. ISIS bu iki "okta arasındaki bağlantıyı en uygun şekilde yapacaktır. El ile çizimde ise sağlayacağınız iki pin arasındaki yolu kendiniz belirleyebilir, istediğiniz açıyı kullanabilirsiniz.
Çizim sırasında çizim modunu değiştirmek oldukça kolaydır. Çizim sırasında klavyeden “W” tuşuna basmanız yeterlidir. İkinci yöntem araç düğmelerinden

(Wire Autorouter) düğmesine basmak; üçüncü yöntem ise, menüden “Tool - Wire Autorouter” seçeneklerini çalıştırmaktır.
Kullanıcı eleman kutusuna (DEVICES) kütüphaneden, “RES” elemanı çağırınız.
Tasarım alanına birkaç tane “RES” elemanı yerleştiriniz.
Tasarım alanına elemanları yerleştirme işlemi bittikten sonra, fare göstergesini direncin bir pini üzerine getiriniz ve sol tuşa basıp bırakınız. Fare göstergesini diğer bir direncin pini üzerine sürükleyiniz ve yine sol tuşa basınız. İki eleman arasındaki iletken bağlantısı böylelikle yapılmış oldu.
Bir pinden bir iletkene bağlantı yapılacak ise, fare göstergesi önce eleman pini üzerine götürülür ve fare göstergesi kalem şeklini alır. sol tuşa basıp bırakılarak, fare göstergesi iletkene doğru sürüklenir, iletkenin üzerine gelince fare göstergesi tekrar saydam kırmızı bir renk almalıdır. Farenin sol tuşuna basılıp-bırakıldığı anda bağlantı tamamlanmış olur.

3.11. İLETKEN (BAĞLANTI HATTI) ÖZELLİKLERİNİ DEĞİŞTİRMEK
Schematic Capture (ISIS) ortamında iletken özelliklerini değiştirmek, şekil 3.30'da verilen menü seçenekleri aracılığı ile yapılmaktadır. Bu menü; fare göstergesi ile hattın üzerine gidilip, fare göstergesi (yani kalem) yeşil rengi alınca ya da iletken üzerinde saydam kırmızı bir karecik oluştuğunda, farenin sağ butonuna basılınca çıkmaktadır, iletkenin bütün özellikleri de bu menü seçenekleri sayesinde değiştirilebilmektedir.

Şekil 3.15: iletkeni (hattı) silmek ve özelliklerini değiştirmek

Drag Wire: İletkeni taşır.
Edit Wire Style: İletken özelliklerini (stil, renk ve kalınlık gibi) değiştirilebileceğimiz iletken düzenleme penceresini çağırır.
Delete Wire: İletkeni siler.
Place Wire Label: İletkeni etiketler. (VCC/VDD, GND/VSS veya sizin belirleyebileceğiniz bir etiketleme yapar.)
Show All Wire Labels: Tüm bağlantı isimlerini görünür yap.
Hide All Wire Labels: Tüm bağlantı isimlerini gizle.
Goto Child Sheet: Sembolün alt katmanda bir
Goto Part in Design Explorer: İletkenin hangi eleman pinlerine bağlı olduğunu gösteren ‘Physical Netlist View” sekmesi açılır.
Highlight Part in PCB Layout: Seçilen iletkeni ve bağlı olduğu eleman pinlerini, bütün hat boyunca ışıklandırır ve görüntüsünü yaklaştırır.
Highlight Net on Schematic: Seçilen iletkeni ve bağlı olduğu eleman pinlerini, bütün hat boyunca ışıklandırır ve görüntüsünü yaklaştırır.
Highlight Net on PCB Layout: Proje dosyasında PCB çalışmada varsa; bu seçenek çalıştırıldığında PCB şemada bu iletken ve bu iletkene bağlı bulunan diğer hatlar ışıklandırılır.
Bir iletkeni silmek: ISIS ortamında çizilmiş bir iletkeni silmek, aynı eleman silme işleminde olduğu gibi çok kolaydır. Bir iletkeni silmek için;
Fare göstergesini (kalemi) silmeyi düşündüğünüz hattın üzerine getiriniz.
Fare göstergesi (yani kalem) yeşil rengi alınca ya da iletken üzerinde saydam kırmızı bir kare oluşunca, ardı ardına iki kere sağ butona basınız. (Ya da birinci sağ butona basmada karşımıza çıkan şekil 3.15’teki menüden “Delete Wire” seçeneği seçilir.) İstenen iletken böylece silinmiş olacaktır.
Bir iletkenin özelliğini (stil, renk veya kalınlığını) değiştirmek:
Bilgisayar ortamında bir elektronik devrenin şeması çizilirken bazı durumlarda iletkenlerin renk, kalınlık veya stillerinin farklı olması gerekebilir. Bu gibi durumlarda aşağıda anlatılan işlemleri sırasıyla uygulamanız yeterlidir:

Selection Mode   Seçme ve düzenleme moduna geçiniz.


Fare göstergesini rengini (veya başka bir özelliğini) değiştirmeyi düşündüğünüz iletkenin üzerine getiriniz ve farenin sağ butonuna basınız.
Karşınıza şekil 3.15’de verilen menü gelecek ve bu menüden “Edit Wire Style” seçeneği seçilmelidir.
Karşınıza şekil 3.16’da verilen pencere gelecektir. Bu pencere kullanılarak iletkenin stili, kalınlığı ve rengi değiştirilebilir.
“Follow Global” seçenekleri yanındaki onay kutusuna tıklayınız ve onayları kaldırınız.
Aktif hale gelen özellikleri, şekil 3.17’de gösterildiği gibi belirleyiniz ve “OK” düğmesine basınız.


 Şekil 3.16: iletken özelliklerini değiştirme 

 Şekil 3.17: iletken özelliklerini belirleme

3.12.      BAĞLANTI NOKTASI (JUNCTION) YERLEŞTİRMEK
Schematic Capture (ISIS) ortamının güzel yanlarından birisi de bağlantı noktalarını otomatik olarak eklemesidir. Birbirine bağlanmasını istediğiniz iletkenlere bağlantı noktası program tarafından oluşturulmaktadır. Fakat bazı durumlarda, bizim tarafımızdan da bağlantı noktası oluşturmamız gerekecektir. Bu gibi durumlarda;

Main Modes (Ana Modlar) araç çubuğunda bulunan

 (junction Dot Mode) düğmesine basınız.

Fare göstergesini tasarım alanında bağlantı noktasını yerleştirmeyi düşündüğünüz yere sürükleyiniz ve sol tıklayınız.
Bağlantı noktasını taşımak
Bağlantı noktasını seçili hale getiriniz. (Fare göstergesini üzerine götürünüz ve bir kere sağ butona basınız, kırmızı olduğu anda seçili hale gelmiş demektir.)
Fare göstergesi yine bağlantı noktasının üzerinde iken sol butona basılı tutarak, fare göstergesini bağlantı noktasını taşımak istediğiniz yere sürükleyiniz ve sol butonu bırakınız (Şayet bağlantı noktasına bağlı iletkenler varsa, onlar da taşınacaktır).
Bağlantı noktasını seçili durumdan kurtarmak için, fare göstergesini tasarım alanı içerisinde boş bir alana götürünüz ve sol butona bir kere basınız.
NOT: Bağlantı noktasını seçili hale getirdikten sonra farenin sağ butonuna basarak, karşınıza gelen menüden de istenilen işlemler yapılabilir.
Bağlantı noktasının silinmesi
Fare göstergesini silmek istediğiniz bağlantı noktasının üzerine götürünüz ve ardı ardına iki kere sağ butona basınız.

3.13. TASARIM ALANINDA BASİT BİR DEVRE OLUŞTURMAK VE ÇALIŞTIRMAK

Şu ana kadar öğrendiğimiz bilgiler ile ISIS ortamında artık istediğimiz devreyi çizebilir ve bu çizilen devrenin çalışmasını izleyebiliriz. Bu bilgiler doğrultusunda ilk devremizi aşağıda anlatıldığı gibi oluşturabiliriz. Oluşturacağımız devre, butona bastığımız anda LED diyotumuzun ışık vermesini sağlayacaktır.
Kütüphaneden “BATTERY, BUTTON, LED-BLUE ve RES” elemanlarını çağırarak kullanıcı malzeme kutusu bölümüne alınız. (Kütüphanede bazı elemanlar aynı isimle birden fazla bulunabilir. Bu durumda simülasyon işlemi için ACTIVE özelliği olan elemanı seçmelisiniz.)
Şekil 3.18’de gösterildiği üzere; “DEVICES” kutusunda bulunan elemanlardan önce “BATTERY” elemanının üzerine gelip sol tıklayınız ve seçili hale getiriniz.
Daha sonra tasarım alanında boş bir alana farenin göstergesini götürünüz ve iki kere sol tıklayınız.
Gördüğünüz gibi bu eleman tasarım alanına taşınmış oldu.
Şimdi de “DEVICES” kutusundan “BUTTON” elemanını seçili hale getiriniz ve şekil 3.18’de gösterildiği gibi, “BATTERY” elemanının biraz yukarısına götürünüz ve iki kere sol butona basınız. “BUTTON” elemanını da bu şekilde tasarım alanına taşımış olduk.

 Şekil 3.18: Elemanlar arası bağlantı yapmak  

Şekil 3.18’de gösterildiği gibi bütün elemanları tasarım alanına taşıyınız. Şimdi sıra geldi elemanlar arası bağlantı oluşturmaya, burada çok dikkatli olmanız gerekiyor. Bağlantı oluşturmaya başlamadan önce,

(Component Mode) düğmesinin aktif olması gerekir. Eğer aktif değilse, fare göstergesini üzerine götürünüz ve bir kere sol tıklayınız.

Daha sonra, fare göstergesini eleman pinleri üzerine götürdüğünüzde şekil 3.18’de gösterildiği gibi (fare göstergesine bakınız) göstergenin ucunda  işareti oluştuğunda bir kere sol tuşa basınız ve bırakınız. Şimdi, bağlantı yapacağınız diğer elemanın pini üzerine gidiniz. Bu pin üzerinde yine işareti oluştuğunda bir kere daha sol tıklayınız. Gördüğünüz gibi iki eleman arasında bağlantı otomatik olarak yapılmış oldu.Şekil 3.19’da gösterildiği gibi diğer elemanlar arası bağlantıları da yapınız ve devrenizi oluşturunuz.

Şekil 3.19: Tasarım alanında devre oluşturma 

Şekil 3.19’da gösterildiği gibi elemanlar arası bağlantılar yapıldıktan sonra, şimdi sıra elemanların değerlerini düzenleme işlemine geldi.

Selection Mode   - Seçme moduna geçiniz.


Şekil 3.20’de gösterildiği gibi, “BATTERY” ‘nin değerini 6 V; şekil 3.21’de gösterildiği gibi, “RES” direnç değerini 100 (ohm) olarak değiştiriniz.

 Şekil 3.20: BATTERY düzenleme penceresi 

Şekil 3.21: RES düzenleme penceresi
Elemanların değerlerini düzenledikten sonra devremiz çalışmaya, yani simülasyona hazırdır.
Artık simülasyonu başlatabiliriz; Animasyon kontrol panelinde bulunan Play (►) düğmesine basınız ve simülasyonu başlatınız.
Simülasyon başladığı andan itibaren, şekil 3.22’de gösterildiği gibi “Animasyon Kontrol Paneli”‘nin yanında “Mesaj Bilgi Çubuğu”, yanında ise “Durum Çubuğu”‘nda simülasyon zamanı ve CPU kullanım yüzdesi görülecektir.

Şekil 3.22: Simülasyon sırasında durum çubuğu 

Devremizin simülasyon işlemi başlamıştır. Ancak led’in ışık verebilmesi için butona basılması gerekmektedir. Butona basma işlemi; fare göstergesini buton üzerine götürüp bir kere sol tıklama ile yapılmaktadır. Sol tuşa bastığınız sürece buton basılı kalacaktır.
Butona basılmadığı sürece, devremizin çalışmasına dair gözle görülür bir olaya rastlanılmayacaktır. Fakat butona bastığınız anda göreceksiniz ki LED diyotumuz ışık vermeye başlayacaktır.
Şekil 3.23'de gördüğünüz gibi butona bastığınız sürece, LED’in ışık verdiğini göreceksiniz. Butonu bıraktığınız anda LED sönecektir. Bu işlemi birkaç defa tekrarlayınız.
Simülasyon işlemini durdurmak için Stop (■) düğmesine basınız.

 Şekil 3.23: Simülasyon başladıktan sonra devre. 

Eğer devreniz yukarıda anlatıldığı gibi çalışmıyor ise, işlem basamaklarını kontrol ediniz ve hatanızı bulmaya çalışınız.

No comments