Breaking News

Proteus graph mode nedir

Proteus Design Suite  program eğitimi

Proteus Design Suite program training 




4.6. LOJİK PROB & BÜYÜK LOJİK PROB (LOGICPROBE) 

Bu komponent lojik devrelerde kullanılır ve bağlandığı noktanın lojik seviyesini gösterir. İki çeşidi vardır, bunlar:LOGICPROBE ve LOGICPROBE(BIG)’dir.


Şekil 4.25: Logicprobe simülasyon görüntüsü 

Bu iki komponentini yalnızca boyut farkı vardır, kullanım ve işlev bakımından farkları yoktur. Şekil 4.24’de tasarım alanına çağrılan lojik problar görülmektedir. Bu komponentlerin her ikisi de kütüphane içerisinde, “Debugging Tools” kategorisi altında bulunmaktadır.
Lojik problar simülasyon esnasında bağlandıkları noktanın lojik seviyesini şekil 4.25’de gösterildiği gibi; kırmızı lojik 1, mavi ise lojik 0’ı temsil etmektedir

Şekil 4.26: 0 - 9 arası sayıcı devresi  

4.6.1. UYGULAMA: Lojik Prob‘u Devrede Kullanmak
1.Kütüphaneden “7SEG-BCD, 74LS390, LOGICPROBE” elemanlarını kullanıcı eleman kutusuna çağırınız.
2.Tasarım alanına şekil 4.26’da verilen lojik devreyi kurunuz.


3.74LS390 entegresinin 1 nolu (CKA) pinine bağlanan CLOCK jeneratörü için; gadgets araç çubuğu üzerinde bulunan 

(generator) düğmesine basınız ve eleman kutusu içerisinde listelenen jeneratörlerden “DCLOCK” jeneratörünü seçerek tasarım alanına taşıyarak bağlantısını yapınız.



 Şekil 4.27: DCLOCK düzenleme penceresi 

“DCLOCK” jeneratörü için, şekil 4.27’de gösterilen ayarlan yapınız.

Menü çubuğu üzerinde bulunan “System - Set Animation Options” seçeneklerini çalıştırınız ve karşınıza gelen pencerede, “Show Logic State of Pins” seçeneğini onaylayınız. Simülasyonu başlatınız ve lojik propların durumunu gözleyiniz.


4.7. LOJİK DURUM (LOGICSTATE)

Bu komponent lojik devrelerde kullanılır ve bağlandıkları noktaya lojik sinyal uygular.
Tasarım alanına ilk çağrıldığında mavi renklidir ve lojik 0 seviyesindedir. Simülasyon başladıktan sonra, eğer fare göstergesi ile üzerine gidilip sol tıklama yapılırsa kırmızı rengi alır ve lojik 1 sinyali vermeye başlar. Fare ile üzerine gelip her bir tıklamada lojik durumu değişir. Lojik toggle’ dan farkı, üzerine tıklandıktan sonra aldığı konumda kalmasıdır.
Şekil 4.28’de bu iki durum görülmektedir. Bu komponent kütüphane içerisinde, “Debugging Tools” kategorisi altında bulunmaktadır.

4.7.1. 7UYGULAMA: Logicstate’i Devrede Kullanmak

1.Kütüphaneden şekil 4.29’da gösterilen elemanları çağırınız.


2.Şekil 4.30’da verilen devreyi tasarım alanına kurunuz.

  Şekil 4.29: Çağrılacak elemanlar

Şekil 4.30: OR (VEYA) kapısı uygulaması

3.Play () düğmesine basınız ve simülasyonu başlatınız. Simülasyon başladıktan sonra devrenin görüntüsü şekil 4.31’deki gibi olacaktır.
4.Lojik state komponentinin üzerine gelerek sol butona basınız ve konum değiştirmesini sağlayınız. (Her bir sol butona basmada lojik olarak konum değiştirir.)

5.Girişlerin durumuna göre çıkışı gözlemleyiniz ve devrenin çalışmasını inceleyiniz.

Şekil 4.31: OR (VEYA) kapısının çalışması. 

4.8. LOJİK DÜĞME (LOGICTOGGLE)
Bu komponent işlev bakımından lojik state ile aynıdır. Tek farkı; fare göstergesi ile üzerine gelinip basıldığı süre boyunca konum değiştirmesi ve farenin sol butonu bırakılınca eski konumuna dönmesidir.

Fare göstergesi ile üzerine gelinip sol tuşa basıldığı müddetçe lojik 1 seviyesine gelir. Sol tuş bırakıldığı anda lojik 0 seviyesine tekrar döner. (Aynı push-butonlar gibidir.)
Şekil 4.32’de bu iki durum görülmektedir.

Bu komponent kütüphane Şekil 4.32: Logictoggle içerisinde, “Debugging Tools” kategorisi altında bulunmaktadır.

Logictoggle’ın başlangıçta lojik 1 konumunda olup, basılınca lojik 0 olması istenirse; devre simülasyona başlatılmadan önce, fare göstergesi ile üzerine gidiniz ve farenin sağ butonuna basarak karşınıza gelen menüden “Edit Properties”‘i seçiniz. Karşınıza şekil 4.33’de verilen düzenleme penceresi gelecek ve bu pencereden “Initial State” seçeneğini “High” yapmanız yeterli olacaktır.

 Şekil 4.33 : “Logictoggle” düzenleme penceresi

4.8.1. UYGULAMA: Logictoggle’ı Devrede Kullanmak

1.Kütüphaneden şekil 4.34’de gösterilen komponentleri çağrınız.

2.Şekil 4.35'de verilen devreyi tasarım alanına kurunuz.
 Şekil 4.34 : Çağrılacak elemanlar 

 Şekil 4.35: NOT (DEĞİL) kapısı uygulaması

5. GRAFİK TABANLI SİMÜLASYON

Schematic Capture (ISIS) programının üstün yanlarından birisi de grafik tabanlı simülasyonları desteklemesidir. Ayrıca ISIS ortamında oluşturulan grafikler en ufak detaya kadar sinyali izleme ve ölçme imkânı vermektedir. ISIS ortamında herhangi bir elektronik devrede grafik oluşturmak için şu yol izlenir:
Tasarım alanına devre oluşturulur. Devrede gereken yerlere sinyal üretip, ölçülecek noktalara ise test probları bağlanır.

Oluşturulmak istenen grafik türü belirlenir ve tasarım alanına yerleştirilir. Grafiğin çizim noktaları belirlenir. Simülasyon başlatılır. ISIS programında oluşturabileceğiniz grafik türlerini görmek için, “Gadgets” (aygıtlar) araç çubuğu üzerinede bulunan El (Graph Mode) düğmesine basınız. Kullanıcı eleman kutusunda “GRAPHS” başlığı altında şekil 5.1'de gösterildiği gibi oluşturabileceğiniz grafiklerin isimleri listelenecektir.




Şekil 5.1: Grafik türleri  Şimdi sırasıyla bu grafikleri

Analogue
:
Zamana bağlı olarak gerilim ve akım grafikleri çizilir.
Digital
:
Lojik devrelerde x ekseni zamanı, y ekseni de lojik seviyeyi gösterecek şekilde grafik oluşturur.
Mixed
:
Analog ve dijital sinyalleri aynı grafikte birleştirir.
Frequency
:
Bu grafik türünün diğer adı bode çizimidir. Bir eksende frekans, diğerinde gerilim veya akım kazancı olacak şekilde grafik çizilir
Transfer
:
Transfer analizi türünde grafikler çizilir. Yarı iletkenlerin karakteristik eğrilerini elde etmek amacıyla kullanılabilir.
Noise
:
Bir devrenin gürültü analizi grafiği çizilir. Yarı iletkenlerin çalışmasıyla ortaya çıkan termal gürültü incelenebilir.
Distortion
:
Bir devrenin distorsyon grafiği çizilir. Bir devrenin çalışırken ürettiği harmonikler incelenebilir.
Fourier
:
Fourier (transient) analizi grafiği çizilir. Verileri zamandan frekansa dönüştürürken kullanılabilir.
Audio
:
Transient analizi yapar, sonucu WAV formatında verir. Devre çıkışlarını işitebilmek amacıyla ses kartı üzerinden kullanılabilir.
Interactive
:
İnteraktif grafik çizilir. Simülasyon interaktif modda başlatılır.
Conformance
:
Dijital simülasyonda kullanılır, sonuçlar daha önceki simülasyon sonuçları ile karşılaştırılır.
DC Sweep
:
DC analiz grafiği çizilir. Devredeki yapılan herhangi bir değişikliğin devre çalışmasına etkisi incelenebilir.
AC Sweep
:
AC analiz grafiği çizilir. Bir komponentin devrenin çalışma frekansına etkisi incelenebilir.

Grafik tabanlı simülasyonlarda grafiği çizdirebilmek için prob ve üreteç adı verilen komponentler kullanılır. Problar ölçüm noktalarına, üreteçler ise genellikle devre girişine sinyal uygulanırken kullanılır.
Problar devrede bağlı bulunduğu noktanın zamana bağlı olarak ölçülmesi ve kayıt altına alınması için kullanılır. Bu problar gadgets (aygıtlar) araç çubuğu üzerinde 

(Probe Mode) düğmesi altında bulunur. ISIS programında iki tip prob ve bir adet de Tape adı verilen kaydedici vardır:
Voltaj Probu:
Bu prob, analog ve dijital simülasyonların ikisinde de kullanılabilir. Analog simülasyon da gerçek değeri, dijital simülasyonda ise lojik seviyeyi kaydeder. 

(Probe Mode) düğmesine basılarak malzeme kutusunda listelenen problardan VOLTAGE isimli olanı tasarım alanına taşınır.
Akım Probu:
Yalnızca analog simülasyonda kullanılabilir. Bus kullanılan hatlarda ve dijital simülasyonda kullanılamaz. Ölçümün yönü grafik oluşturulurken belirtilir. 

(Probe Mode) düğmesine basılarak malzeme kutusunda listelenen problardan CURRENT isimli olanı tasarım alanına taşınır.

Ayrıca devrenizde kullandığınız problar için düzenleme moduna geçerek, istediğiniz ismi verebilirsiniz. Hatta karşınıza gelen düzenleme penceresini kullanarak, bir dosya tanımlayıp ölçtüğü değerleri bu dosya altında kayıt altına da alabilirsiniz. Kayıt altına alınan bu dosya, “TAPE” aracılığı ile izlenebilir. Ayrıca daha önce bahsettiğimiz gibi, devrede kullanılan her bir prob, grafiğin oluşturulmasında ölçüm noktası olarak kabul edilir.


 Şekil 5.2: Sinyal üreteçleri

ISIS programında bulunan üreteçler bağlandıkları noktada sinyal üretmek üzere kullanılırlar.Gadgets araç çubuğu üzerinde bulunan

(Generator Mode) düğmesine basılınca, eleman kutusunda sinyal türleri listelenirler. Bu durum yandaki şekilde gösterilmektedir.

DC
: Sabit DC gerilim üretir.
SİNE
: Genlik, frekans ve faz kontrollü sinüzoidal sinyal üretir.
PULSE
: Analog darbe sinyali üretir.
EXP
: RC şarj-deşarj devrelerindeki gibi darbe sinyali üretir.
SFFM
: FM frekanslı sinyal üretir.
PWLIN
: Geçici formlu darbeler ve sinyaller üretir.
FİLE
: Datalar ASCII dosyadan alınır.
AUDIO
:Simülasyon sonucunu sesli işitmek için WAV formatında ses kartı üzerinden sinyaller üretir.
DSTATE
: Sürekli durum lojik seviyeyi üretir.
DEDGE
: Tek lojik seviye kenarını üretir.
DPULSE
: Tek lojik saat (clock) sinyali üretir.
DCLOCK
: Sürekli lojik saat (clock) sinyali üretir.
DPATTERN
: Rastgele ama tanımlı lojik sinyaller üretir.
SCRIPTABLE
: PROSPICE karmaşık test sinyalleriüretmek için BASIC programlama dili desteği de sağlayarak, EasyHDL analog ve dijital dalga formlarının üretilmesini sağlar.

No comments