Breaking News

Proteus font-family nasıl kullanılır

Proteus Design Suite  program eğitimi

Proteus Design Suite program training





2.4. SCHEMATİC CAPTURE (ISIS) ORTAMI ARAÇ ÇUBUKLARI

Proteus Design Suite 8, Schematic Capture (ISIS) ortamında aşağıda gösterilen araç çubukları mevcuttur.

2.4.1. Command Toolbars (Komut Araç Çubuğu)

Bu araç çubuğu 5 parçadan oluşmaktadır. “File Project” ile “Application” araç çubukları; 1 bölümde (Başlık 1.5’in alt başlıkları olan 1.5.1 ve 1.5.2’de) anlatılmıştı.

File / Project Commands (Dosya / Proje)
 
Application Commands (Uygulama)
 
Display Commands (Ekran araç çubuğu)

Editing Commands (Düzen)

Design Tools (Dizayn Araçları)


 2.4.2. Display Commands (Ekran araç çubuğu)

 Redraw Display
Redraw Display: Tasarım alanı ekranını refresh yap (yenile)
 Toogle Grid
Toogle Grid: Tasarım alanında ızgaranın görünüp/görünmeyeceğini veya şeklini belirler.
 Toogle False Origin
Toogle False Origin: Tasarım alanında yeni bir orijin noktası belirleme imkânı sağlar.
 Center At Cursor
Center At Cursor: Bu düğme seçildikten sonra, tasarım alanında herhangi bir yere tıklanırsa, orası merkez seçilir ve ekran o noktadan merkezlenir.
 Zoom In
Zoom In: Tasarım alanındaki görüntüyü büyütür.
 Zoom Out
Zoom Out: Tasarım alanındaki görüntüyü küçültür.
 Zoom To Area
Zoom To Area: Tasarım alanında bulunan çalışma üzerinde, seçilen bir bölümün büyütülmesi
(zoom'lama) için kullanılır

2.4.3. Editing Commands (Düzen Araç Çubuğu)

 Undo Changes
Undo Changes: Son yapılan işlemi geri alır.
Redo Changes
Redo Changes: Son yapılan geri alma işlemini iptal eder.
 Cut To Clipboard
Cut To Clipboard: Seçilen elemanı ya da belirlenen bloğu keserek, panoya alır.
 Copy To Clipboard
Copy To Clipboard: Seçilen elemanı ya da belirlenen bloğu panoya kopyalar.
 Paste From Clipboard
    Paste From Clipboard: Panodaki elemanı ya da bloğu tasarım alanına yapıştırır.
Block Copy
Block Copy: Tasarım alanında seçilen bir elemanı ya da belirlenen bir bloğu kopyalayarak çoğaltır.
 Block Move
Block Move: Tasarım alanında seçilen bir elemanı ya da belirlenen bir bloğu başka bir yere taşır.
 Block Rotate
Block Rotate: Tasarım alanında seçilen bir elemanı ya da belirlenen bir bloğu istenilen derecede döndürür.
 Block Delete
Block Delete: Tasarım alanında seçilen bir elemanı ya da belirlenen bir bloğu siler.
Pick parts from libraries
Pick parts from libraries: Kütüphanede bulunan mevcut elemanlar içerisinden, seçilen elemanın malzeme kutusuna eklenmesini ve aynı isme sahip bir eleman mevcutsa seçilen elemanın bununla yer değiştirmesini sağlar.
 Make Device
Make Device: Yeni bir eleman oluşturmak için kullanılır.
 Package Tool
Package Tool: Tasarım alanından bir eleman seçilir ve bu düğmeye tıklanırsa, seçilen elemanın kütüphane bilgileri ve ayrıca PCB ayak bağlantıları ekrana gelir.
 Decompose
Decompose: Seçilen elemanın pin ve grafikler gibi, bileşenlerine ayrılmasını sağlar.

2.4.4. Design Tools (Dizayn Araçları)

Wire Autorouter
Wire Autorouter: Otomatik bağlantı aktif/pasif. Aktif ise, program bağlantı yollarını   kendisi belirler; pasif ise kullanıcının kendisi belirler, (genellikle aktif tercih edilir.) Ayrıca, aktif iken her bağlantının izleyeceği yolun tam olarak çizimine gerek kalmadan, hattın gideceği son noktayı göstermenin, çizimin yapılabilmesi için yeterli olmasını sağlar.
Search_Tag
Search_Tag: Eleman arar ve denk olan elemanları işaretler.
Property Assignment Tool
Property Assignment Tool: Property Assignment Tool penceresini çağırır, eleman özellikleri yönetimini sağlar.
New (Root) Sheet
New (Root) Sheet: Yeni boş bir tasarım alanı (sheet-katman) açar. Design menüsünden istenilene geçilir.
Remove/Delete Sheet
Remove/Delete Sheet: Çalışılan (aktif olan) tasarım alanını (katmanı) yok eder.
Exit to Parent Sheet
Exit to Parent Sheet: Hiyerarşik tasarımda alt çalışma sayfasına (katmana) geçilir.
Electrical Rules Check
Electrical Rules Check: Devrede elektriksel hata olup olmadığına dair rapor verir.

2.5. Mode Selector Toolbar (Tasarım Araç Çubuğu)

Bu araç çubuğu 3 bölümden oluşmaktadır. Bu bölümler: Main Modes, Gadgets
ve 2D Graphics araç çubuklarıdır. Aşağıda sırası ile bu bölümler incelenmiştir:

2.5.1. Main Modes (Ana Modlar)

 Selection Mode

Selection Mode: Eleman (component) seçmek ve düzenlemek için kullanılır. 
Fare imleci seçim moduna  alınır.
Component Mode
Component Mode: Tasarım alanında kullanılan elemanların malzeme kutusunda listelenmesi için  kullanılır. Ayrıca kütüphane bileşenlerinin yönetimini sağlar.

 Junction Dot Mode
Junction Dot Mode: Bağlantı (birleşme) noktası koyar.
 Wire Label Mode

Wire Label Mode: iletken (hat) bağlantısını etiketlemek, isimlendirmek için kullanılır. 
 Text Script Mode

Text Script Mode: Metin yazmak için kullanılır.
 Buses Mode

Buses Mode: Çoklu iletken çizmek için kullanılır.
 Subcircuit Mode
Subcircuit Mode: Hiyerarşik dizaynlarda port bağlantı noktalarının belirtilmesini sağlar.

2.5.2. Gadgets (Aygıtlar)

Terminals Mode
Terminals Mode: Terminal eklemek için kullanılır (Power, ground, vb...).
Device Pins Mode
Device Pins Mode: Eleman oluşturulması sırasında kullanılacak pinler (eleman ayakları) buradan seçilerek yerleştirilir.
Graph Mode
Graph Mode: Simülasyon grafiği oluşturmak için kullanılır.
Active Popup Mode
Active Popup Mode: Bir simülasyon sırasında birden çok pencere açıldı ise; bu düğmeye basılınca, hangi pencere de değişiklik olur ise, o pencere aktif olur.
Generator Mode
Generator Mode: Çeşitli sinyal jeneratörlerini içerir.
Probe Mode
Probe Mode: Ölçümlerde kullanılmak üzere voltaj ve akım probu içerir. Ayrıca “Tape”   komponenti de bu düğme altındadır.
Multimeter Mode
Multimeter Mode: (Virtual Instruments) VSM cihazları (ölçü aletlerini) listeler ve kullanımımıza sunar.
Ayrıca simülasyon esnasında, devredeki herhangi bir komponentin çalışma durumunun tesbitinde kullanılır. Bu modu seçtikten sonra herhangi bir elemana tıklayarak çalışma ve pin durumu parametrelerini görebiliriz.

2.5.3. 2D Graphics  (iki Boyutlu Grafikler)

2D Graphics Line Mode
2D Graphics Line Mode: Tasarım alanı üzerinde çizgi çizilmesini sağlar.
2D Graphics Box Mode
2D Graphics Box Mode: Tasarım alanı ekranına dikdörtgensel şekiller çizilmesini sağlar.
2D Graphics Circle Mode
2D Graphics Circle Mode: Dairesel şekiller çizilmesini sağlar.
2D Graphics Arc Mode
2D Graphics Arc Mode: Yay şekilleri çizilmesini sağlar.
2D Graphics Closed Path Mode
2D Graphics Closed Path Mode: İstenen bir geometrik (serbest) şekil çizer.
2D Graphics Text Mode
2D Graphics Text Mode: Tasarım alanına yazı yazılmasını sağlar.
2D Graphics Symbols Mode
2D Graphics Symbols Mode: Tasarım alanında bulunan sembolü düzenlemek veya yeni oluşturulan elemana sembol ismi vermek içir kullanılır.
2D Graphics Marker Mode
2D Graphics Marker Mode: Elemanlar için merkez noktası (orijin) belirlenmesini sağlar.

2.6. Orientation Toolbar (Yön ve Döndürme Araç Çubuğu)

Bu araç çubuğu 2 bölümden oluşur. Bu bölümler; Rotation (Döndürme Araç
Çubuğu) ve Reflection (Yansıma - Ayna Araç Çubuğu). Aşağıda sırasıyla bu
bölümler incelenmiştir:

2.6.1. Rotation (Döndürme Araç Çubuğu)

Rotate Clockwise
90/Sağ
Rotate Clockwise: Seçilen elemanı 90 derece sağa döndürür.
Rotate Anti-Clockwise-90/Sol
Rotate Anti-Clockwise: Seçilen elemanı 90 derece sola döndürür.
Angle-El
İle
Angle: Döndürme işlemi için kullanılacak olan açının girilmesini sağlar.

2.6.2. Reflection (Yansıma - Ayna Araç Çubuğu)

X-Mirror/Yan 
X-Mirror: Komponentin yatay da (horizontal) yansıma (reflection)’sını alır. (MIRROR - X)
Y-Mirror/Dik
Y-Mirror: Komponentin dikey de (vertical) yansıma (reflection)’sını alır. (MIRROR - Y)

2.7. The Animation Control Panel (Animasyon Kontrol Paneli)

Play
Play: Simülasyonu başlatır.
Step
Step: Simülasyonu adım adım yapar.
Animasyonu tanımlanan aralığa bağlı olarak adım adım gerçekleştirmek amacıyla kullanılır. Bu tuşa bir kez basılıp bırakılması durumunda simülasyon bir adım ilerler. Tuşa basılı tutulması durumunda ise animasyon tuş bırakılana kadar devamlı olarak ilerler. Adım aralığı “System - Set Animation Options” seçenekleri kullanılarak arttırılabilir. Adım aralığını ayarlama özelliği devrelerin davranışlarının daha yakından gözlenmesi ve etkilerin ağır çekimde görülmesi açısından faydalıdır.
Pause
Pause: Simülasyonu o an için durdurur. Çalışmaya ara verir. Yani, tekrar bu tuşa basıldığında kaldığı yerden devam etmek veya STEP tuşuna basıldığında adım adım gerçekleştirilmek üzere simülasyonu durdurur. Simülasyon bir kesme noktası ile karşılaştığında da bu tuşa basılmışçasına simülasyonu duraklatacaktır. Simülasyon klavye üzerinde bulunan PAUSE tuşuna basılmak suretiyle de duraklatılabilir.
Stop
Stop: Simülasyonu durdurur. Bunun sonucunda tüm animasyon durdurulur ve simülasyon hafızadan boşaltılır. Tüm göstergeler aktif olmayan durumlarına sıfırlanır. Fakat harekete geçirici elemanlar (anahtar vb.) mevcut durumlarını korurlar. Simülasyon klavye üzerinde bulunan “Shift+Break” tuşlarına basılmak suretiyle de durdurulabilir.

No comments