Proteus edit component nedir
Proteus Design Suite program eğitimi
Proteus Design Suite program training
3.6. ELEMAN ÖZELLİKLERİNİ DEĞİŞTİRMEK
Tasarım alanına yerleştirilmiş olan bir elemanın varsayım (default) olarak belirlenmiş bazı özellikleri (isim, değer, vb.gibi) vardır. Bu özellikler elemanın kategorisine ve yaptığı işe göre farklılıklar gösterir. Eleman özelliklerinin değiştirilmesi işlemine “Selection Mode”, yani “Seçme - Düzenleme Modu” denilir. Tasarım alanına yerleştirilmiş olan elemanların özellikleri aşağıda anlatılacağı üzere iki farklı yöntemle değiştirilebilir:
Kütüphaneden, “DEVICES” kullanıcı eleman kutusuna “RES” elemanını çağırınız.
Bu elemanı tasarım alanında herhangi bir yere yerleştiriniz.
“Main Modes” araç çubuğu üzerinde bulunan (Selection Mode – seçme modu) düğmesine sol tıklayınız. Daha sonra fare göstergesini tasarım alanında bulunan direncin (RES) üzerine götürünüz ve şekil 3.7-b’de gösterildiği hale getiriniz.
Farenin sol butonuna basınız ve elemanın kırmızı renk almasını (yani seçilmesini) sağladıktan sonra bir kere daha sol butona basınız. (İkinci yöntem ise, eleman kırmızı renk aldıktan sonra farenin sağ butonuna basınca karşınıza gelen #Bölüm 10’daki (şekil 3.8) menüden “Edit Properties” seçeneğini seçmektir.)
Şekil 3.9: Direnç düzenleme modu
Şekil 3.10: Text düzenleme modu
Karşınıza şekil 3.9’da gösterilen “Edit Component” penceresi gelecektir. Bu pencerede;
Part Reference: Direncin sembol numarası.
Resistance: Direncin değeri.
Hidden: Onaylanırsa, tasarım alanında sembolü ve/veya değeri gösterilmez.
Element: Elemanın sembol numarasını yeniden belirler.
Model Type: Direncin modeli, yani analog devre elemanı olduğu.
PCB Package: Direncin PCB karşılığı.
Exclude from Simulation: Simülasyona dahil etme.
Exclude from PCB Layout: PCB ye dahil etme.
Exclude from Bili of Matrials: Malzeme listesine dahil etme.
Attach hierarchy modüle: Hiyerarşik olarak eki olup olmadığını gösterir.
Hide common pins: Pinlerin tamamını gizler.
Edit aliproperties as text: Özellikleri metin olarak düzenlemek için.
“Component Reference” kutusundan direncin sembolünü R5 yapınız.
“Resistance” kutusundan direncin değerini 1K yapınız (imleci bu kutuya getiriniz ve değeri klavyeden 1K olarak giriniz). “OK” butonuna tıklayınız ve tasarım alanına dönünüz. Gördüğünüz gibi direncimizin sembolü ve değeri istediğimiz gibi değişmiştir.Seçme modunda iken, fare göstergesi ile tekrar direncin üzerine geliniz ve sol butona iki kere tıklayınız (yani düzenleme penceresini çağırınız).
“Component Reference” sembol kutusunun yanında bulunan “Hidden” kutusunu onaylayınız ve “OK” butonuna tıklayınız.Gördüğünüz gibi direncin sembolü tasarım alanında artık gözükmemektedir. Aynı şekilde direncin değerini de göstermeyebilirsiniz. Bu durum komponentin sembolünü ve değerini etkilemez, sadece devre şemasında bunların görünmemesini sağlar.
Tekrar düzenleme penceresini çağırınız.
“Edit all properties as text” seçeneğini onaylayınız. “Edit Component” penceresi şekil 3.10’da verilen hale dönüşecektir. Bu özellik sayesinde isterseniz değişiklikleri text olarak yapabilirsiniz.
NOT: “Edit Component" penceresi her komponent için farklı şekilde olmaktadır.
Led elemanının (LED-GREEN) özelliklerinin değiştirilmesi:
Şekil 3.11: LED-GREEN için “Edit Component”, düzenleme penceresi
Bu elemanı tasarım alanına taşıyınız. Seçme modunda iken fare göstergesi ile üzerine gidiniz ve iki kere sol tıklayınız.Karşınıza şekil 3.11’de gösterilen “Edit Component” penceresi gelecektir. Bu pencere aracılığı ile led diyodun; sembolünü, adını, iletime geçme gerilimini, çektiği akımı, PCB karşılığını, vb. bütün özelliklerini dilediğiniz şekilde ayarlayabilirsiniz. Bu pencerede gerekli değişiklikleri yapınız ve “OK" butonuna tıklayınız.
Tasarım alanına döndüğünüzde gördüğünüz gibi istediğiniz değişiklikler yapılmıştır.
3.7. TASARIM ALANINDAKİ BİR ELEMANI TAŞIMAK
Schematic Capture (ISIS) ortamında bir elemanla ilgili işlem yapılacak ise, önce o elemanın yukarıda anlatıldığı gibi seçili hale getirilmesi gerekir. Daha sonra elemanın taşınması işlemine geçilir ve bu işlem iki farklı yöntemle yapılabilir:Elemanın fare göstergesi ile taşınması
Tasarım alanına kütüphaneden “7805” elemanını (ya da herhangi bir eleman) çağırınız.
Bu elemanı tasarım alanında boş bir alana yerleştiriniz.
Fare göstergesini elemanın üzerine götürünüz. Bu durumda elemanın çevresi saydam kırmızı bir dikdörtgen ile çevrilecektir.
Farenin sol tuşuna basıp bırakınız, yani elemanı seçili hale getiriniz. (Bu işlemden sonra eleman kırmızı rengi almış olmalıdır.)
Şekil 3.12: Elemanın taşınması
Eleman seçili hale geldikten sonra, fare göstergesi yine elemanın üzerinde iken sol tuşa basınız (bu sefer bırakmayınız) ve elemanı taşımak istediğiniz yere kadar sürükleyiniz.
Elemanı taşımak istediğiniz yere gelince farenin sol tuşuna basmaktan vazgeçiniz.
İşlemi sonlandırmak için, fare göstergesini tasarım alanında boş bir alana götürünüz ve bir kere sol butona basınız.
Elemanın “Drag Object” seçeneği ile taşınması
Eleman kutusuna kütüphaneden bir eleman çağırınız.
Bu elemanı tasarım alanında boş bir alana yerleştiriniz.
Fare göstergesi ile elemanın üzerine gidiniz ve elemanın çevresinin saydam kırmızı dikdörtgen ile çevrilmesini sağlayınız.
Bu durumda iken, fare göstergesinin sağ butonuna basınız ve karşınıza gelen menüden “Drag Object” seçeneğini (şekil 3.8) seçiniz.
Eleman pembe bir renk alacak ve taşınmaya hazır hale gelecektir. Fare göstergesini hareket ettirerek elemanı taşımak istediğiniz yere götürünüz ve sol butona basıp-bırakınız.
Elemanı seçili durumdan kurtarmak için fare göstergesini tasarım alanında boş bir yere götürünüz ve sol butona basıp-bırakınız.
Elemanın (Block Move) araç düğmesi kullanılarak taşınması
Tasarım alanına kütüphaneden “7805” elemanını (ya da herhangi bir eleman) çağırınız.
Bu elemanı tasarım alanında boş bir alana yerleştiriniz.
Fare göstergesini elemanın üzerine götürünüz ve farenin sol tuşuna basıp bırakınız, yani elemanı seçili hale getiriniz. (Bu işlemden sonra eleman kırmızı rengi almış olmalıdır.)
Düzen Araç Çubuğu üzerinde bulunan, (Block Move - Blok Taşıma) düğmesine basınız
Taşıma düğmesine bastıktan sonra seçili olan eleman çerçeve içerisine alınacak ve fare göstergesi sağ alt köşesine iliştirilecektir.
Fare göstergesini tasarım alanınızda herhangi bir yere taşıyarak sol butona basıp-bırakınız.
Eleman taşıma işlemi sonlandırılmıştır, başka bir yere taşımak için yine aynı yöntemi kullanabilirsiniz.
3.8. BİR ELEMANI DÖNDÜRMEK / MIRROR YAPMAK
Bir elemanı seçme işlemini öğrendikten sonra, döndürme ve mirror yapma işlemi oldukça kolay olacaktır. ISIS ortamında eleman, iki yöntemle döndürülebilir veya mirror yapılabilir. Bunlardan birincisi, eleman daha kullanıcı eleman kutusunda (DEVICES) iken; İkincisi ise, tasarım alanına taşındıktan sonradır.
Eleman kutusundaki bir elemanın döndürülmesi:
Şekil 3.13’de gösterildiği gibi eleman kutusunda bulunan elemanı seçili hale getiriniz.
Rotation (Döndürme) araç çubuğunda bulunan C ya da O düğmesine basınız. Bu düğmelere her basışınızda eleman 90 derece sağa veya sola döndürülecektir. Elemanın durumu da “tasarım alanı ön görünüş” penceresinde gösterilecektir.
(1)
(2)
Şekil 3.13: Elemanın döndürülmesi ve mirror yapılması
Tasarım alanındaki bir elemanın döndürülmesi:
Şekil 3.14: Elemanın döndürülmesi ve mirror
Elemanı seçili hale getiriniz.
Fare göstergesi eleman üzerinde iken sağ butona basınız ve açılan menüden (şekil
3.14) kaç derecelik bir döndürme işlemi yapacaksanız, onu seçiniz.
Eleman kutusundaki bir elemanın mirror yapılması:


Reflection (Yansıma - Ayna) Araç Çubuğunda bulunan (yatay) ya da (dikey) düğmesine basınız.
Tasarım alanındaki bir elemanın mirror yapılması:
Elemanı seçili hale getiriniz.
Fare göstergesi eleman üzerinde iken sağ butona basınız ve açılan menüden (şekil 3.14) hangi mirror işlemini yapacaksanız, onu seçiniz.
No comments